Φωτοσοπαρισμένη ενημέρωση

Η κατάσταση με τους ναζί στην Ουκρανία είναι εντελώς απελπιστική. Το λέω και σταματώ εκεί, γιατί δεν μπορώ να φτάσω το βάθος της ανάλυσης των ουκρανικών πραγμάτων που έφτασαν κάποιοι απλά γκουγκλάροντας!

Όλα αυτά που βλέπουμε και μαθαίνουμε από κάποιες αναφορές που έρχονται είναι από μόνα τους μαύρα όσο δεν παίρνει. Κι όμως! Κάποιοι θεώρησαν ότι αυτό δεν φτάνει, και είπαν να δώσουν άλλη μια «μικρή ώθηση» στην πραγματικότητα.

Για ποιο πράγμα μιλάω?
Στις 11/2 κρεμάστηκε στο Κρατικό Κτήριο Διοίκησης Κιέβου, αυτό που χρησιμοποιείται από τους διαδηλωτές σαν «αρχηγείο της εξέγερσης», η φωτογραφία του εθνικιστή Στεπάν Μπαντέρα. Το γεγονός αυτό τράβηξε τα σχόλια πολλών ΜΜΕ. Στις 14/2 κάποιοι διαδηλωτές την ξεκρέμασαν (δεν θα επιχειρήσω εκτίμηση του γιατί το έκαναν, αλλά κάπου πάει ο νους μου) κι έβαλαν στη θέση της το πορτραίτο ενός ήρωα των γραμμάτων της Ουκρανίας, του Ταράς Σεβτσένκο (ξέρω, πάει το μυαλό στον άλλο ήρωα της Ουκρανίας με το ίδιο επώνυμο…), όπως μπορείς να δεις εδώ από κάτω:

 

Κάποιοι πανέξυπνοι άνθρωποι όμως σκέφτηκαν ότι ο Μπαντέρα και ο ρόλος του μπορεί να μην είναι πλατιά γνωστός (και λογικό είναι εδώ που τα λέμε), και σκέφτηκαν να κάνουν την εικόνα πιο σαφή. Άλλαξαν λοιπόν το πορτραίτο του Μπαντέρα με ένα του Χίτλερ στο θαυματουργό πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας. Έχω ένα θέμα με το πρόγραμμα αυτό, μιας και καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του χρόνου μου εδώ και πολλά-πολλά χρόνια. Ξέρω φυσικά ότι δεν θα βασιστείς στο ένστικτό μου για το ότι η φωτογραφία με το πορτραίτο του Χίτλερ είναι φωτοσοπαρισμένη, γι’αυτό άκου δυο πράγματα για να καταλάβεις:

Στο κοινωνικό μέρος: Στα ουκρανικά ΜΜΕ συζητήθηκε το θέμα με το πορτραίτο του Μπαντέρα, ενώ δεν ακούστηκε τίποτα για πορτραίτο του Χίλτερ. Φαντάζομαι να συμφωνείς ότι είναι κάπως παράλογο να γίνεται φασαρία για το μούτσο αλλά όχι για τον καπετάνιο. Αυτό και μόνο θα έπρεπε να είναι αρκετό για να σε πείσει. Γκούγκλαρέ το επιτέλους, εδώ γκούγκλαρες ολόκληρη τη νεώτερη ιστορία της Ουκρανίας, σ’αυτό θα κολλήσεις?

Στο τεχνικό μέρος: Οι άνθρωποι που έκαναν την αισχρή φωτοσοπιά, πήραν μια φωτογραφία από την είσοδο του ΚΚΔΚ με το ποτραίτο του μπαντέρα, κι έβαλαν ψηφιακά από πάνω ένα του Χίτλερ. Σύγκρινε τώρα τις δύο φωτογραφίες και πες μου αν θεωρείς πιθανό το να έτυχε ακριβώς το ίδιο στήσιμο (ακόμη και ο τύπος που κολλάει τη διπλανή επιγραφή), δύο διαφορετικές μέρες!!!

Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι στο μαγικό κόσμο της λύσσας για θέαμα και εντυπωσιασμό, από τη στιγμή που μια φήμη (ή φωτοσοπιά, όπως στην περίπτωσή μας) κυκλοφορήσει, ούτε μπορούμε να φανταστούμε το ντόρο που θα προκαλέσει, ούτε γίνεται να παρθεί πίσω.

Μιας και τρελαίνομαι για σκανταλιές στο photoshop, έχω μια αρχή: ή οι αλλαγές που κάνω στις εικόνες είναι τόσο ιστορικά φάουλ, που γίνεται αμέσως προφανές ότι πρόκειται περί πλάκας, ή αφήνω ένα κομμάτι της αρχικής εικόνας σκόπιμα αναλλοίωτο (σαν «μάρτυρα», που θα λέγαμε στη συντήρηση έργων τέχνης) για να προδίδει την απάτη. Δυστυχώς, τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερο κυκλοφορούν αλλοιωμένες φωτογραφίες με τις αντίστοιχες ιστορίες από πίσω, αλλά εκείνο που με πειράζει περισσότερο είναι η αποδοχή τους από μας. «Πού είναι το πρόβλημα?», ακούω κάποιους να λένε, «αυτό που δείχνει η (πλαστή) φωτογραφία είναι ακριβώς αυτό που συμβαίνει ή θα μπορούσε να συμβεί, οπότε είναι το ίδιο!». Δεν είναι το ίδιο καλέ μου άνθρωπε. Αν ήταν το ίδιο, δεν θα χρειαζόταν το photoshop…

Advertisements

Αρέσει σε %d bloggers: